Recensie: Michael Strogoff, de koerier van de tsaar

Cover Michael Strogoff, de koerier van de tsaar

01-04-2013

In 1875 verscheen het boek, geschreven door Jules Verne: Michael Strogoff. In 1877 werd de titel uitgebreid met “de koerier van de Tsaar”. Een avonturen verhaal dat zich afspeelt in het oude Rusland. In 1974 verscheen op de Duitse televisie een fantastische 4-delige miniserie van dit spannende verhaal, in 1977 door de NCRV uitgezonden op de Nederlandse tv. In 1973 zond de TROS dit avontuur uit als hoorspel.

Recensie
Rubinstein heeft dit keer het hoorspel “Michael Strogoff, de koerier van de Tsaar” op cd uitgebracht. Het beroemde verhaal van Jules Verne beschrijft de reis van Michael Strogoff die een brief van de Tsaar van Moskou naar Irkoetsk moet brengen. De Tartaren staan op het punt Siberië te overrompelen en de Tsaar wil met de brief zijn broer in Irkoetsk waarschuwen. De tocht van Michael Strogoff is dan ook niet zonder gevaar.

Voor mij persoonlijk behoort dit hoorspel echt wel tot de toppers. En met de cast zit het zeker ook goed: namen als Bert Dijkstra, Jan Borkus, Corry van der Linden, Herbert Joeks en Coen Flink als Michael Strogoff.

De binnenzijde van het hoorspelboek geeft een oude kaart van het Tsaristische Rusland en is daarmee in de stijl van het hoorspel. Als ik hier een puntje van kritiek mag zetten: Corry van der Linden vertolkt de rol van Nadia. Haar achternaam staat nu vermeld als “Fedor”, maar moet worden aangevuld tot Fedorowa. De achternamen van vrouwen eindigden destijds op de “A-klank”.
Dit elfdelige hoorspel staat op 5 cd’s en duurt in totaal ongeveer 6.5 uur. Zelf had ik een versie van redelijke kwaliteit, maar de restauratie door Gerard Leeuw (zonder “de”) is echt een genot! Bewust heb ik bepaalde passages beluisterd en de muziek in het hoorspel verdient ook deze kwaliteit. Inmiddels weet ik dat het een helse klus was, maar echt super gedaan, Gerard!
Dit hoorspel is wederom op audio-cd uitgebracht en hierdoor kan men het op elke cd-speler beluisteren, ook zonder MP3.

Goed bezig, Rubinstein! Ik ben benieuwd naar de volgende. Nog eens proberen: Matt Meldon?

Luister naar een fragment: