
Van Michel kreeg ik op de pagina “Hoorspel anders – Sprong in het heelal” een uitdagende vraag.
Zijn vraag was “Kan iemand de tekst van het ‘Rebellenlied verstaan?“.
Die uitdaging wil ik graag aangaan.
De tekst die ik hoor, is als volgt:
“Eenmaal leven, sterven, leven,
Eenmaal is de dag nabij,
Eenmaal komen duizend schonen,
Eenmaal keert weer het getij,
Eenmaal komen groene dromen,
Eenmaal is de dag van mij (of “vlakbij”)”
Het ‘Rebellenlied’ speelt zich af in de derde serie van Sprong in het heelal, “Mars slaat toe”.
Vanaf deel 9 tot aan deel 19 komt het lied enkele malen voorbij.
Helaas biedt het oorspronkelijke script geen uitsluitsel, daar men daar spreekt over “Gezang – grammofoonplaat“.
Wel is duidelijk dat één van de zangers (zo niet de enige) Jan Borkus is.
Om u zelf echter ook in de gelegenheid te stellen, heb ik (voor mij) de duidelijkste versie van het lied online gezet. Het is een scene uit deel 14, waarin Jeff en de dokter door de asteroïde zwerven en stuiten op een groep aangepasten:
Mocht u het echter anders horen, of betere bronnen hebben, hoor ik het heel graag!!
Dag Ton,
Ik hoor ze ook “van mij” zingen.
Sluit me bij Cornelis aan.
Groet,
John
Hello, goodbye,
Naar mijn mening is de laatste regel:
‘Eenmaal is de dag van mij’.
Dus niet ‘vlakbij’.
Heeft er ook iemand AI apparatuur.
Daarmee kan men de zang en de achtergrond geluiden
uit elkaar trekken.
Groet, Cornelis.