Tussen 1946 en 1952 is Paul Temple viermaal verfilmd. Hiervoor heeft men gebruik gemaakt van de verhaallijnen van 4 hoorspelen met Paul Temple. Francis Durbridge heeft ook voor 3 van de 4 films het scenario geschreven.
Normaal gesproken mag een film het unieke karakter van een hoorspel natuurlijk niet verpesten. Maar ik ben ook Paul Vlaanderen/Paul Temple fan. Toen ik zag dat deze vier films nog volledig online te zien waren, kon ik het niet laten.
Wanneer u op de “Paul Vlaanderen startpagina” klikt en daar even naar beneden scrolled, vindt u de links naar de afzonderlijke informatie en de link naar de vier films op YouTube. U kunt daar genieten van dit klassieke filmgenre in zwart/wit. Daar maak ik ook een kleine verwijzing naar een televisie-serie uit de eindjaren ’60 – begin jaren ’70. Van deze serie staan ook nog enkele afleveringen op YouTube. Helaas heeft die tv-serie weinig van doen met de Paul Temple die Francis Durbrigde ooit bedacht.
Niet zo heel lang geleden vertelde Gerard Leeuw mij dat er een juiste versie is uitgezonden op de radio in 1958 door de KRO. Als echte geluidsman kon Gerard het niet laten om ook hier zijn best te doen de kwaliteit ervan te verbeteren, waarvoor mijn dank.
Onderstaand kunt u de volledige compositie van de Medea horen, uitgezonden op 16 februari 1958 door de KRO. Dit is dus de complete originele versie die gebruikt is voor alle Sprong in het heelal series.
U hoort hierbij ook de aankondiging, maar ik wil u ook met name wijzen op de afkondiging. Gerard vroeg me speciaal om dat er ook op te laten staan. Zo wordt een zender niet meer afgesloten…
De Medea van Samuel Barber, opgevoerd door het “New Symphony Orchestra of London” onder leiding van Samuel Barber zelf.
Geronimo hoorspelen wenst u vooral een gezond, gezellig en luisterrijk 2021.
Hopelijk biedt het komende jaar weer ruimte voor genegenheid met dierbaren.
En wellicht af en toe de tijd om weer samen te genieten van een mooi hoorspel.
Naar aanleiding van mijn artikel over “Bijzondere fragmenten Journey into Space“, stelde ik mezelf de vraag of zoiets ook nog zou bestaan voor de Nederlandse versie “Sprong in het Heelal”. Later kreeg ik van een bezoeker de tip om hierover navraag te doen bij Winfried Povel.
Winfried Povel is de zoon van de regisseur Léon Povel. Léon Povel heeft in de jaren ’50 van de vorige eeuw de regie verzorgd van de eerste drie series over Jeff Morgan en zijn bemanning. Winfried heeft later de regie van zijn vader overgenomen en o.a. Sprong 4 – “De terugkeer van Mars” geregisseerd.
Winfried heeft het artikel over de bijzondere fragmenten van Journey into Space geluisterd en had zelf ook enkele fragmenten. Uiteindelijk vond hij er twee, die toch echt wel het “Sprong-gevoel” zouden weergeven, maar hij gaf mij de tip om ook iets met de muziek te doen. Die tip heb ik zeker meegenomen.
Om de vergelijking te maken met een andere volledige versie, opent de link in dit bericht naar de Sprong in het Heelal – muziek in een nieuwe pagina. Bedoeld dus puur om te kunnen vergelijken.
Luister naar de Medea in de volledige compositie en vergelijk dit met de versie, gebruikt in het hoorspel:
Heel lang was dit de versie waarmee ik het vergelijk kon trekken in de muziek en het hoorspel. Maar het was het in sommige stukken toch ook net niet. Mijn vrij recente contact met Winfried Povel leverde mij wel de juiste versie, waarvoor mijn dank aan Winfried. Met veel plezier (dat kind in die snoepwinkel) heb ik aan dit artikel en de aanvullende pagina gewerkt.
Nu heb ik alleen nog de hoop dat Sprong 5 en 6 ooit ook nog worden vertaald en als Nederlands hoorspel worden uitgezonden.
*** Aanvullend ***
Na bovenstaand bericht stuurde Gerard Leeuw mij ook enkele geluidsfragmenten, die gebruikt werden in Sprong in het heelal – serie 1. Klik hier om deze fragmenten te beluisteren.
Daarnaast op deze pagina ook een unieke video-opname van Léon Povel.
(met dank aan Christiaan Plug & Gerard Leeuw)
Al een tijdje terug ontving ik van een Britse bezoeker een aantal geluidsfragmenten. De bezoeker is een groot fan van Journy into Space, de oorspronkelijke versie van Sprong in het Heelal.
Helaas ben ik de mail kwijt waarin hij uitlegt hoe hij aan deze fragmenten is gekomen. Ze zijn in elk geval zeker door de BBC gebruikt tijdens de opnames van de hoorspelen. Wel weet ik nog dat hij mijn bijdragen aan Journey into Space erg waardeerde en met plezier deze fragmenten wilde delen. Hopelijk ziet hij deze pagina, maar sowieso mijn dank.
Het gaat om een drietal fragmenten die gebruikt zijn door de hoorspeltechnici (inspiciënten, zo u wilt) om de werkelijke opnames te ondersteunen. Hier zitten delen bij die gebruikt zijn in de eerste serie uit 1954, die zelf nagenoeg in zijn geheel verloren zijn gegaan, op een kleine 5 minuten na. Klik voor die bewuste 5 minuten hier.
De drie fragmenten zijn later, zoals gezegd, ook voor een deel daadwerkelijk verwerkt in de opnames van de Britse serie. Deze bezoeker heeft de fragmenten ook toegelicht met tekst over hetgeen te horen is.
Onderstaand hoort u de drie fragmenten, voorzien van de oorspronkelijke Engelse tekst en een vrije vertaling naar het Nederlands.
Eerste fragment:
Oorspronkelijke begeleidende tekst:
‘Journey Into Space’ – It’s Wednesday Over Here (2 takes)
Total Duration (mins:secs) – 2:42
Starts with a short tuning tone.
Two different takes of a version of the song specially arranged for the “The Red Planet” series by Van Phillips.
Anthony Marriott (who played the character Whitaker) sings just a single vocal line of the song’s title on each take.
Anthony Marriott
17 January 1931 – 17 April 2014
Speelde Whitaker
(vrij vertaald: De opname begint met een opname toon. In dit fragment wordt in 2 takes door Anthony Marriott de eerste regel uit “It’s Wednesday Over Here” gezongen, met ondersteunde muziek.)
Welk van beide fragmenten daadwerkelijk is gebruikt, weet ik niet. Duidelijk is wel dat het redelijk overeen komt met de werkelijke uitzending.
Tweede fragment:
Oorspronkelijke begeleidende tekst:
‘Journey Into Space’ – Siren (3 bands)
Total Duration (mins:secs) – 1:53
Starts with a short tuning tone.
First track is a rocket crashing on Las Vegas, followed by the sound of glass breaking (this is supposed to be a window smashing from the force of the explosion). This effect was used in episode 2 of the original “Journey Into Space” series in 1953.
Fans of the later series will recognise that the breaking glass sound effect is the same one used (repeatedly!) when Lemmy smashes up the communications equipment on Jet’s orders on asteroid 734 in “The World in Peril”.
The two others tracks are of sirens, used in episode 2 as police sirens following the rocket crash.
Alfie Bass
10 April 1916 – 15 July 1987
Speelde Lemmy in The World in Peril
vrij vertaald: Het eerste fragment in deze opname was bedoeld voor de tweede aflevering van ‘Operation Luna’ en stelde voor een raket die inslaat in Las Vegas en daar ruiten verbrijzelt. Hetzelfde geluid werd later in serie 3 “The World in Peril” gebruikt als fragment waarbij Jimmy (Lemmy) de communicatiemiddelen vernielt in asteroïde 734.
De twee andere fragmenten in dit stuk zijn sirenes, gebruikt in deel 2 van “Operation Luna”, die politiewagens voor stellen na de crash van de raket.
Het eerste fragment komt inderdaad overeen met de actie van Lemmy in asteroïde 734. Wat de sirene-fragmenten aangaat zullen we dat nooit weten, aangezien dat deel van de Britse versie verloren is gegaan.
Derde fragment:
‘Journey Into Space’ – Rockets (4 bands)
Total Duration (mins:secs) – 3:04
Starts with a short tuning tone.
Four very similar tracks of a rocket blastoff, as used in the opening announcement to each episode of the original series (and the later “Operation Luna”), and whenever a rocket motor is fired.
Journey into Space
vrij vertaald: U hoort vier redelijk overeenkomende versies van het lanceren van een raket, dat telkens is gebruikt bij de aankondiging van de hoorspelserie en elke keer wanneer er een raket werd gestart.
Al met al vond ik sowieso leuk om met een Britse fan te sparren over Sprong in het Heelal/Journey into Space. Daarnaast ben ik, als groot fan van deze serie, ook erg blij met deze opnames, die op zichzelf al uniek zijn. Het voelt als een klein kijkje achter de Britse schermen van deze fantastische hoorspelserie.
Zou zoiets ook nog bestaan / te vinden zijn van de Nederlandse versie?
Regelmatige bezoekers zal het al zijn opgevallen dat het uiterlijk van de site recent is aangepast.
In januari 2016 deed ik al eens bericht van “de website in een nieuwe jas“. Na die aanpassing in 2016 was de website klaar voor andere besturingsprogramma’s, verschillende internetprogramma’s en verschillende media, zoals naast een desktop ook voor mobieltjes en tablet.
Wat door de tijd heen echter duidelijk werd, is dat het onderhouden van een moderne website veel kennis vraagt van scripts, die ik onvoldoende had. Daarnaast is enige kennis van regelgeving en het voldoen aan de wet, als het gaat om het beheren van een website, tegenwoordig cruciaal.
Door de tijd heen kwam ik erachter dat dit voor mij erg lastig was. Het deed afbreuk aan mijn invulling van de website en er kwam weinig nieuws. Gelukkig heeft in die tijd John van Houten zich bereid gevoeld om mij te blijven steunen, want inmiddels verloor ik toch de grip op de site en haar inhoud.
In april 2020 ben ik gestart met een splitsing binnen de site. Er kwam een interactief deel en er bleef een statisch deel van de website. Met het systeem om het interactieve deel te onderhouden voelde ik me redelijk snel thuis. Er bleef echter dat gat met het statische deel, waarin ik geen aanpassingen meer kon doen. Er lagen hierdoor ook al heel lang enkele aanvullingen van bezoekers gereed, die ik graag wilde delen, maar niet wist hoe.
In juli 2020 deed John mij een voorstel. Hij wilde de gehele website omzetten naar het beheersysteem waarmee ik wel uit de voeten kon. Het nadeel was dat veel, zo niet alle pagina’s, handmatig moesten worden aangepast. John heeft hier meerdere weken heel veel energie ingestopt en dat maakt dat ik weer volledig de regie in eigen handen heb over de website. De eerste aanvullingen en wijzigingen zijn reeds toegepast.
Wat voor mij voorop staat is, is dat ik John wederom heel dankbaar ben dat hij dit mogelijk heeft gemaakt. Dankzij hem kan ik nu niet alleen weer nieuwe projecten op pakken, maar ook aanvullingen en correcties toe passen op bestaande delen van de site. De eerste stappen hiertoe zijn dus al gezet. Ik hoop dan binnenkort ook de bijdragen te kunnen plaatsen die al een hele tijd op dit moment hebben gewacht.
Voor mij voelt deze tweede nieuwe jas heel goed en ik hoop dat hij steeds beter zal passen.
Met heel veel dank aan John kan en hoop ik nog vele jaren mijn hoorspelplezier met u te delen.
Onderstaande animatie heb ik in 2011 gemaakt, omdat ik eigenlijk wilde weten of de coördinaten op Mars ook werkelijk klopten. Nu, augustus 2020, is het ruim 10.000 maal op YouTube bekeken. Als ik het nu terugkijk, vind ik het eigenlijk nog steeds leuk…
Op zaterdag 3 oktober 2020 presenteert het Collegium Musicum Amsterdam onder leiding van Anthony Zielhorst een programma dat is geïnspireerd op de historische roman van Theun de Vries “Het motet voor de kardinaal” (1960).
De repertoirekeuze concentreert zich op de protagonisten in het boek, waaronder Josquin des Prez, Gaspar van Weerbeke, Johannes Prioris en Heinrich Isaac, en het repertoire dat zij mogelijk in de beschreven periode hebben gecomponeerd.
Door elementen uit zowel het hoorspel als het boek in het concert te betrekken, creëert het Collegium een contemporaine context voor bijzonder repertoire dat nauwelijks nog wordt uitgevoerd.
Collegium Musicum Amsterdam.
Programma
Josquin: Missa Laisse faire moy; Miserere (voor Ferrara); Illibata; Ut Phebi radius; Qui habitat
Gaspar: Stabat Mater; Vidi speciosam
Prioris: Requiem, Da pacem
Isaac: Innsbruck ich muss dich lassen; Virgo prudentissima; Quis dabit capiti meo aquam
Tickets
Regulier online: € 20,00
Regulier aan de deur: € 22,50
CJP/Student/Stadspas online: € 17,50
CJP/Student/Stadspas aan de deur: € 20,00
De start van de Vuelta 2020 zou op 14 augustus in Utrecht plaatsvinden. Maar de wielerzomer van 2020 ziet er door corona compleet anders uit. Het Nieuw Utrechts Toneel en de VPRO presenteren audiotroost voor de wielerliefhebber met een tweedelige hoorspelserie.
Vuelta
Twee renners, oude vrienden. Ooit gedebuteerd als een koppel krabbers in de achterhoede van het peloton van de Vuelta en uitgegroeid tot kopman en meesterknecht van formaat. Hun wielercarrières liepen radicaal verschillend af. De jeugdvrienden bleken beide uit ander hout gesneden. Jaren na hun professionele carrière treffen ze elkaar op een verlaten col voor een laatste sprint bergop. Wie wint deze allesbeslissende finale?
Vanaf woensdag 7 oktober 2020 is bij Het Geluidshuis verkrijgbaar “Dracula” het zestiende hoorspel in de reeks Heerlijk Hoorspel.
Persbericht.
Haal een kilo of tien knoflook in huis, zet je op het puntje van je stoel en begin al maar te bibberen, want Heerlijk Hoorspel zestien wordt griezelen geblazen:
De makers steken op dit eigenste moment een tandje bij zodat we je in oktober kunnen verwennen met vers luistervertier. Spannend!
Met de stemmen van Warre Borgmans als onnavolgbare verteller, Lucas Van den Eynde als Dracula, Bart Hollanders als Jonathan, Marie Vinck als Mina, Ariane van Vliet als Gerda Van Helsing, Michaël Pas als Arthur en Charlotte De Bruyne als Lucy.
Verder ook met Guga Baul, Koen De Graeve, Gène Bervoets, Günther Lesage, Dempsey Hendrickx en een bloedmooi muzikaal intermezzo van Laïs.